Six Sigma Green Belt - e-læring

3.900,00 DKK

eLearning

Six Sigma er en datadrevet, kundefokuseret og resultatorienteret metode, der bruger statistiske værktøjer og teknikker til at eliminere fejl og ineffektivitet for at forbedre processer systematisk. Det er en systematisk måde at måle og analysere forretningsprocesser for at identificere de kritiske faktorer, der påvirker forretningsresultater, og dermed forbedre processerne og etablere kontrol omkring de forbedrede processer. Six Sigma er et bredt accepteret kvalitetskoncept i dagens erhvervsliv. Six Sigma begyndte sin rejse i 1980'erne som en datadrevet metode til at reducere variation i elektroniske fremstillingsprocesser hos Motorola Inc. i USA. Six Sigma blev berømt, da Jack Welch gjorde det til en central del af sin succesfulde forretningsstrategi hos General Electric i 1995. I dag anvendes det som en metode til forbedring af forretningspræstationer over hele verden i forskellige industrier, herunder almindelig fremstilling, byggeri, bank og finans, sundhedspleje, uddannelse, regering, KPO/BPO, IT/software. I øjeblikket implementerer IT/ITES-sektorens virksomheder dynamisk Six Sigma, og det er ikke længere begrænset til fremstillingssektoren. Six Sigma bruger et sæt af kvalitetsstyrings- og statistiske metoder og skaber et team af eksperter inden for organisationen med specifikke færdigheder, der er nødvendige for at udføre Six Sigma-projektet. Hvert Six Sigma-projekt, der gennemføres i en organisation, følger en veldefineret sekvens af faser med kvantificerbare værdimål, f.eks. reduktion af procescyklustid, omkostningsreduktion, forøgelse af kvalitetsvurdering/kundetilfredshedsindeks, reduktion af fejlprocenter.

Kursus tidsplan

Hero
  1. Introduktion til Six Sigma

    Lektion 01

    - Historie om kvalitet (Deming, Juran, JIT, Ishikawa, Taguchi osv.)
    - Udviklingen af Six Sigma
    - Definition af Six Sigma - filosofi og målsætninger
    - Overblik over Six Sigma DMAIC-processen
    - Interessenter og oprettelse af et Six Sigma-projekt
    - Identifikation og dokumentation af interessentkrav
    - Identifikation af interessenter og kunder
    - Dataindsamling og -analyse
    - Bestemmelse af kritiske krav
    - Kriterier for projektvalg
    - Etablering af præstationskriterier
    - Brug af økonomiske kriterier til at evaluere projektfordele
    - Maksimering af projektfordele for organisationen

  2. Projektplanlægning

    Lektion 02

    - Creating Project Charter
    - Negotiating Charter
    - Managing team dynamics
    - Initiating teams
    - Stages of team development
    - Maslow's hierarchy of needs
    - Motivation techniques
    - Conflict Resolution Techniques
    - Management / Leadership styles
    - Roles played by people in a project
    - Key tools for project management and planning

  3. Six Sigma-metodologi - Definition

    Lektion 03

    Indtastninger

    - Behov for Six Sigma-projekt, sponsorering af øverste ledelse, kernehold identificeret

    Værktøjer
    - Organisationshierarki
    - Overordnede proceskort
    - Overordnede pareto-diagrammer
    - Værktøjer til idégenerering og kategorisering

    Output

    - Project charter
    - Established metrics
    - Problem definition
    - Roles and responsibilities

  4. Six Sigma-metodologi - Måling

    Lektion 04

    - Målsætninger for målefase

    Indtastninger

    - Resultaterne af Definer-fasen

    Værktøjer

    - Data collection tools and techniques
    - Measurement scales
    - Validation techniques (R & R measurements)
    - Statistical distributions
    - Data mining
    - Charts
    - Process map
    - Stakeholder tools
    - Process costs

    Output

    - Well-defined processes 
    - Baseline process capability 
    - Process parameters affecting CTQs 
    - Cost of poor quality (COPQ)
    - Measuring system

  5. Six Sigma-metodologi - Analyser

    Lektion 05

    Målsætninger for analysefasen

    Indgange
    - Resultater af målefase

    Værktøjer
    - Ishikawa-diagram
    - Fejltype- og effektanalyse
    - Hypotesestudie
    - Kapabilitetsstudie af processer
    Output
    - Primære årsager til fejl
    - Specifikke og almindelige årsager til variation
    - DPMO og sigma-niveau

  6. Six Sigma-metodologi - Forbedre

    Lektion 06

    Indtastninger

    - resultater af analysefasen  

    Værktøjer

     - Afkast af investering
    - Løsningsdesignmatrix
    - Forsøgsdesign
    - Taguchis robusthedskoncepter
    - Metode til responsflade
    - Værktøjer til projektplanlægning og -styring
    - Prototyper 

    Output

    - Cost/benefit for different solutions
    - Selection of solutions for implementation
    - Implementation plan

  7. Six Sigma-metodologi - Kontrol

    Lektion 07

    Inputter
    - resultater af forbedringsfasen

    Værktøjer

    - Control plan
    - Statistical process control
    - Lean enterprise
    - 5S
    - Kaizen
    - Kanban
    - Total productive maintenance
    - Re-analysis of measurement systems

    Output
    - Implementerede løsninger
    - Revideret målesystem
    - Kontrolplan for fortsatte fordele
    - Forbedrer proceskapabilitet
    - Lærte lektioner

  8. Case Studies 01

    Case Studies

    Case Studies del 1

  9. Case Studies 02

    Case Studies

    Case Studies del 2

  10. Case Studies 03

    Case Studies

    Case Studies del 3

Læringsresultater

Under Six Sigma Green Belt-certificeringskurset vil deltagerne kunne udvikle:

Koncepter

Forstå koncepterne, implementeringen og målene med Six Sigma. Træn, dokumenter, overvåg, reager og afstem systemerne.

Procesforbedring

Være i stand til at bruge en struktureret tilgang til procesforbedring i deres organisationer

DMAIC

Færdighed i brugen af DMAIC-metodologien (Definer, Mål, Analyser, Implementer og Kontroller)

Kontrol af defekter

Færdighed i at forudsige, forebygge og kontrollere fejl i en proces. Forståelse for elementerne af spild.

Kvalitetsforbedring

Færdighed i at opnå bæredygtig kvalitetsforbedring gennem procesforbedring.

Procesopdagelse

Forståelse af værktøjer til procesopdagelse, variation i processer, reduktion af variation i processer og opnåelse af forudsagte resultater. Evnen til at identificere, måle og analysere procespotentiale

Metodologier

Forståelse af, hvornår man skal bruge hvilken Six Sigma-metodologi. Brug af inferentiel statistik, hypotesetestning. Evnen til at bruge kapabilitetsanalyse og forståelse af brugen af statistisk proceskontrol.

Lean

Kendskab til sammenhængen mellem Lean-værktøjer

Vigtige funktioner

Videoer

40 videoer af høj kvalitet (cirka 4 timers varighed).

Studievejledninger

8 nyttige studievejledninger (også tilgængelige i downloadbare formater).

Reference

Referencematerialer til at hjælpe dig med at lære.

Hero

Eksamen

Eksamenen tages helt online med 3 eksamensforsøg.

Eksamensformat og funktioner:

- Multiple-choice
- 90 questions per exam 
- One point is awarded for each correct answer 
- No negative marks for wrong answers 
- Duration 120 minutes
- Secured online exam

Six Sigma Green Belt-kurset fokuserer på at give studerende en forståelse for de forskellige Six Sigma-værktøjer og teknikker, der er nyttige til at forbedre produktionsprocessen og minimere fejl i det endelige produkt med større vægt på den praktiske implementering af disse værktøjer og teknikker i organisationen.

Hvem bør tilmelde sig dette program?

Målgruppe:

Dette kursus anbefales varmt til medarbejdere og organisationer, som har brug for en standardiseret tilgang til problemløsning for løbende forbedring inden for kvalitetsstyring.

Kontinuerlig forbedringsingeniør

Produktionslinjechef

Kvalitetssikringschef

Senior systemingeniør

Projektleder

Lær mere

Fordele ved Six Sigma

- Six Sigma hjælper virksomheder med at reducere omkostninger og øge produktiviteten - Six Sigma forbedrer kvaliteten af projektresultater ved at reducere ineffektivitet og fejl. - Six Sigma øger kundetilfredsheden og loyaliteten - Certificerede Six Sigma-professionelle kan hjælpe med at øge ROI betydeligt - Der er hovedsageligt to metodologier inden for Six Sigma, nemlig DMAIC og DMADV.

DMAIC

DMAIC is a data-driven Six Sigma methodology for improving existing products and processes. The DMAIC process should be used whenever an existing product or process can be improved to meet or exceed customer requirements. The DMAIC methodology consists of five phases:

Define - Define project objectives and deliverables (internal and external).

Measure - Measure the process to determine current process performance (baseline).

Analyze - Discover the root causes of defects.

Improve - Improve the process by eliminating defects.

Control - Control future performance.

DMADV

Is a common DFSS (Design for Six Sigma) methodology used to develop a process or product that does not yet exist in the company. DFSS is an application of Six Sigma that focuses on the design or redesign of the various processes used in the manufacture of products or delivery of services by considering customer needs and expectations. DMADV is used when the existing product or process does not meet the customer specification or Six Sigma level, even after optimization with or without using DMAIC. DMAIC methodology consists of five phases:

Define the project objectives and customer deliverables

Measure the process to determine the current level of performance

Analysis and determine the root causes of defects

Design the process in detail to meet customer needs

Validate the performance of the design and its ability to meet customer needs

Need corporate solutions or LMS integration?

Didn't find the course or program which would work for your business? Need LMS integration? Write us, we will solve everything!

;