ITIL®4 Strategist: Direct, Plan & Improve (DPI) - eLearning (inkluderet eksamen)
6.500,00 DKK
- 21 hours
ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve (ITIL 4 DPI) er det universelle modul, der er en nøglekomponent i både ITIL 4 Managing Professional og ITIL 4 Strategic Leader. Modulet dækker indflydelsen og virkningen af Agile og Lean arbejdsmetoder, og hvordan de kan udnyttes til en organisations fordel. Kurset understøtter organisationer, der ser styring og løbende forbedringer som en vigtig del af at kunne imødekomme nuværende og fremtidige behov inden for f.eks. servicestrategier, samarbejdsmodeller, partnersamarbejde, kompetenceforsyning, digitalisering osv.
Vigtige funktioner
Sprog
Kurset og materialet er tilgængeligt på engelsk
Niveau
Mellemniveau for professionelle
Adgang
120 dages adgang til eLearning-platformen når som helst (selvstudie)
5,5 timers samlet videoindhold
21 timers anbefalet studietid
Materialer
Downloadbare PDF-dokumenter med detaljeret indhold for hver lektion.
Øvelser
Øvelser og løsninger samt 2 officielle eksamenssimulationer
Officiel eksamen inkluderet
1 eksamensbevis gyldigt i 1 år. Online eksamen kan planlægges når som helst
Certificering inkluderet
ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve eksamensbevis for gennemførelse.

Læringsresultater
Ved afslutningen af dette ITIL4 Strategist: (DPI) eLearning-kursus vil du være i stand til at:
Koncepter, principper og metoder
at styre governance, planlægning og forbedring af enhver forbedring identificeret ud fra dens kontekst
Opret forretningscases
Vær i stand til at skabe forretningscases for at gøre deres idé klar og kommunikabel i deres kontekst
Stakeholderkommunikation
Forståelse af vigtigheden af interessentkommunikation og håndtering af modstand mod forandring
Serviceværdi System
Vær i stand til at anvende principperne og metoderne i Serviceværdisystemet til at hjælpe organisationen med at forbedre sig selv, sine tjenester samt sine kunder og partnere
Organisatoriske forbedringer
Vær i stand til at styre og planlægge organisatoriske forbedringer gennem struktureret forandringsledelse
Kursus tidsplan

Kursusintroduktion
Kursus 01
Grundlæggende begreber inden for DPI
Kursus 02
- 2.1 Nøglebegreber i Direkte, Planlæg og Forbedre (DPI)
- 2.2 Retning
- 2.3 Politikker og retningslinjer
- 2.4 Risici og kontrol
- 2.5 Planlægning
- 2.6 Forbedring
- 2.7 Governance, Compliance og Ledelse
- 2.8 Anvendelse af de vejledende principper
- 2.9 Driftsmodel
- 2.10 Værdi, resultater, omkostninger og risici
- 2.11 Vigtigste pointer
Grundlæggende principper og metoder for styring og planlægning
Kursus 03
- 3.1 Grundlæggende principper og metoder for styring og planlægning
- 3.2 Strategi og kaskade af mål og krav
- 3.3 Definer effektive politikker, kontrolforanstaltninger og retningslinjer
- 3.4 Effektive kontroller
- 3,5 Effektive Retningslinjer
- 3.6 Beslutningstagning på det rette niveau
- 3.7 Vigtige pointer
Governance, risiko og overholdelse
Kursus 04
- 4.1 Governance, risiko og overholdelse
- 4.2 Strukturer og metoder til beslutningstagning
- 4.3 Styring af tjenesteudbyder
- 4.4 Risikostyringens rolle
- 4.5 centrale pointer
Kontinuerlig forbedring
Kursus 05
- 5.1 Løbende forbedring
- 5.2 Kultur for løbende forbedring
- 5.3 Kontinuerlig forbedring i organisationen
- 5.4 Modellen for løbende forbedring
- 5.5 Trin Et: Hvad er visionen?
- 5.6 Trin to: Hvor er vi nu?
- 5.7 Trin tre: Hvor vil vi hen?
- 5.8 Trin Fire: Hvordan kommer vi derhen?
- 5.9 Oprettelse af en handlingsplan
- 5.10 Trin Fem: Tag handling?
- 5.11 Trin Seks: Er Vi Kommet Frem?
- 5.12 Trin Syv: Hvordan holder vi momentum ved lige?
- 5.13 Måling og rapportering i løbende forbedring
- 5.14 Vurderinger
- 5.15 Gap-analyse
- 5.16 SWOT-analyse
- 5.17 Analyse af forandringsparathed
- 5.18 Analyse af kunde- eller brugertilfredshed
- 5.19 SLA Opnåelsesanalyse
- 5.20 Benchmarking
- 5.21 Modenhedsvurdering
- 5.22 Forretningscase
- 5.23 Opbygning af en forretningscase
- 5.24 Kommunikation og argumentation for en forretningscase
- 5.25 centrale pointer
Kommunikation og forandringsledelse i organisationer
Kursus 06
- 6.1 Kommunikation og forandringsledelse i organisationer
- 6.2 Kommunikationsprincipper
- 6.3 Kommunikation er en tovejsproces
- 6.4 Vi kommunikerer hele tiden
- 6.5 Timing og frekvens er vigtige
- 6.6 Ingen enkelt kommunikationsmetode virker for alle
- 6.7 Budskabet ligger i mediet
- 6.8 Kommunikationsmetoder og medier
- 6.9 Eksempler på kommunikationsmetoder
- 6.10 Definition og etablering af feedbackkanaler
- 6.11 Identifikation og kommunikation med interessenter
- 6.12 Interessentkortlægning
- 6.13 Forståelse af interessenter
- 6.14 Grundlæggende om forandringsledelse i organisationer (OCM)
- 6.15 Essentials for vellykket forbedring
- 6.16 OCM Gennem Retning, Planlægning og Forbedring
- 6.17 Etablering af effektive grænseflader på tværs af værdikæden
- 6.18 Vigtigste pointer
Måling og rapportering
Kursus 07
- 7.1 Måling og rapportering
- 7.2 Grundlæggende om måling og rapportering
- 7.3 Nøglebegreber inden for måling og rapportering
- 7.4 Definition og brug af måling og rapportering
- 7,5 grunde til at måle
- 7.6 Typer af måling
- 7.7 Forholdet mellem måling og adfærd
- 7.8 Målekaskader og hierarkier
- 7.9 Balanceret Scorecard
- 7.10 Succesfaktorer og nøglepræstationsindikatorer
- 7.11 Vigtige pointer
Værdistrømme og praksisser
Kursus 08
- 8.1 Værdistrømme og praksisser
- 8.2 Værdistrømskortlægning
- 8.3 Udvikling af et værdistrømskort
- 8.4 Typer af affald
- 8.5 Øg detaljegraden i værdistrømskortlægninger
- 8.6 Måling og de fire dimensioner
- 8.7 Måling af partnere og leverandører
- 8.8 Måling af værdistrøm og processer
- 8.9 Procesmålinger
- 8.10 Værdistrøm og processer i SVS
- 8.11 Forholdet mellem værdistrømme og praksisser
- 8.12 Forholdet mellem værdistrømme og processer
- 8.13 Design af en arbejdsgang
- 8.14 Arbejdsprocesmålinger
- 8.15 Vigtige pointer

Hvem bør tilmelde sig dette program?
Dette modul er ideelt for IT-ledere, ledere og praktikere involveret i strategi, planlægning og forbedringsaktiviteter, samt enhver der ønsker at forbedre deres evne til at levere værdi gennem strukturerede og tilpasningsdygtige processer.
At opnå ITIL 4 DPI-certificeringen hjælper fagfolk med at lede og implementere ændringer, forbedre servicekvaliteten og afstemme IT-indsatsen med bredere forretningsmål
ITSM-ledere
IT-projektledere
IT-driftschefer
Forandringsledere
IT-styring
IT-konsulenter
Eksamensinformation
Forudsætninger:
- Bestod ITIL 4 Foundation-eksamenen
- Deltog i et akkrediteret træningskursus for dette modul
Eksamenen vil blive afholdt online, hvilket giver dig den bekvemme mulighed for at skrive eksamen hjemmefra eller på kontoret. Det, vi har brug for, er en computer med internet til eksamen og et webcam (ProctorU). Eksamen er inkluderet i denne pakke.
Eksamensformat
- 90-minutters varighed
- Lukket bog
- 40 spørgsmål
- Beståelseskarakteren er 70% eller højere - en score på 28 point eller mere
Licensering
og lighedspolitik
Licensering og akkreditering
ITIL®4 Strategist-kurset er akkrediteret af Peoplecert, baseret på Partneraftalen og opfylder akkrediteringskravene.
Lighedspolitik
PeopleCert: PeopleCert tilbyder en særlig hensyntagelsespolitik for eksamensindkvartering. Kandidater, der har brug for særlige forhold, bør henvise til PeopleCerts vilkår og politikker på PeopleCert Special Considerations Policy.
Ofte stillede spørgsmål

Har du brug for virksomhedsløsninger eller LMS-integration?
Fandt du ikke kurset eller programmet, der ville være til gavn for din virksomhed? Har du brug for LMS-integration? Skriv til os, vi løser alt!